بلاگ

  • ۰
  • ۰

رب گوجه فرنگی

رب گوجه‌فرنگی خمیری غلیظ است که در آشپزی در آن استفاده می‌شود. برای درست کردن رب گوجه‌فرنگی بعد از گرفتن دانه‌ها و پوست گوجه‌ها آن‌ها را برای چندین ساعت تحت فشار می‌پزند. سپس از غلظت آن کم کرده و دوباره محصول را می‌پزند تا یک کنستانتره غنی بدست بیاید. در مقابل پوره گوجه‌فرنگی شامل گوجه فرنگی پخته شده است که ماندگاری‌اش بین رب گوجه‌ فرنگی و گوجه فرنگی خرد شده قرار می‌گیرد.  یکی از بهترین برندهای رب گوجه فرنگی، برند درسا می باشد.

فواید رب گوجه فرنگی

  • خواص درمانی رب گوجه فرنگی: محققان دریافتند که افزودن رب گوجه فرنگی به رژیم غذایی روزانه ، پوست را در برابر اشعه‌های مضر ماوراء بنفش محافظت می‌کند.

رب گوجه فرنگی از پوست در برابر آثار اشعه ماوراء بنفش محافظت کرده و مانع از آسیب پوستی می شود.

  • ارزش غذایی رب گوجه فرنگی: رب گوجه فرنگی علاوه بر خوش طعم بودن، خواص فراوانی دارد. ارزش غذایی این محصول مشابه گوجه فرنگی بوده و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. تنها یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی منبع خوبی از انواع آنتی اکسیدان بوده و دارای ۳ تا ۶ درصد ارزش روزانه توصیه شده از آهن، پتاسیم و ویتامین های B است.
  • مواد مغذی: 1 قاشق غذاخوری رب گوجه تنها ۱۳ کالری داشته و فاقد چربی می باشد. در نتیجه، موجب افزایش وزن نمی شود. این فرآورده به میزان زیادی حاوی ویتامین A بوده که برای سلامت چشم و قوه بینایی، تولید مثل و رشد جنین مهم و ضروری می باشد. رب گوجه فرنگی همچنین، حاوی ۳,۵ میلی گرم ویتامین C می باشد. اگر چه مقدار آن کمتر از مقدار موجود در گوجه فرنگی تازه می باشد، اما همین مقدار نیز موجب تقویت سیستم ایمنی و تسریع التیام بافت ها می شود. رب همچنین بهترین منبع برای ویتامین K و ویتامین های B می باشد. ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی همچنین شامل ۵ میلی گرم آهن و ۱۶۲ میلی گرم پتاسیم می باشد که این مقادیر آهن و پتاسیم کمک به عملکرد بهتر سلول های خونی و تنظیم مقادیر مایع و مواد بدنی موجود در بدن می کند.
  • آنتی اکسیدان ها: فرایند تولید رب گوجه موجب به وجود آمدن برخی آنتی اکسیدان ها در این محصول می شود. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که موجب از بین بردن رادیکال های آزاد مرتبط با برخی بیماری ها، پیر شدن و سالخوردگی می شود. لیکوپن که یکی از آنتی اکسیدان های موجود در این محصول می باشد، ریسک ابتلا به سرطان پروستات را به میزان زیادی کاهش می دهد. این آنتی اکسیدان که از خانواده ویتامین A می باشد، خطر سکته و ایست قلبی را به میزان زیادی کاهش می دهد.
  • آفتاب سوختگی: مصرف رب گوجه فرنگی به میزان زیادی از پوست در برابر اشعه فرابنفش محافظت می کند. محققان لیکوپن موجود در رب گوجه را عامل مؤثری در این مورد می دانند. نتایج یک تحقیق در بریتانیا نشان می دهد مصرف ۵۵ گرم رب گوجه فرنگی طی ۱۲ هفته مقاومت پوست را در برابر اشعه های مضر خورشیدی بالا می برد.
  • فیبر: یکی از مواد مفید موجود در رب گوجه فرنگی فیبر بوده که مصرف حدود ۱ گرم از آن به صورت روزانه توصیه می شود. هرچند فیبرها هضم نمی شوند اما خواص بسیاری بر روی سلامتی دارند. فیبر موجود در رب گوجه موجب بهتر شدن فعالیت سیستم گوارش و کاهش میزان کلسترول و قند خون می شود. به طور کلی فیبر در کم شدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ مؤثر است.

 

 

سس مایونز

به نظرتان سس مایونز اولین بار در کدام کشور متولد شده و چطور به این سطح از محبوبیت دست پیدا کرده است؟

اکثر مردم و حتی خودِ فرانسوی ها فکر می کنند که سس مایونز فرانسوی است و اولین بار در این کشور ساخته شده است. با این حال، جزیره کوچک اسپانیاییِ منورکا داستان دیگری برای روایت دارد. مردم این جزیره مدعی هستند که مایونز متعلق به این جزیره است و مدرکی که برای این ادعا دارند هم نام این سس خوشمزه است. بزرگ ترین شهر منورکا، ماهون یا مائون (Mahon) نامیده می شود و مایونز هم می تواند (Mahon-aise) به معنای مائونی یا اهل مائون باشد. طبق گفته و نوشته ها ظاهرا در اواسط سده ۱۷۰۰ بود که سس مایونز در این جزیره پدیدار شد. بر اساس این داستان، نیروهای فرانسوی به هدایت دوک دو ریشلیو بر شهر ماهون، جزیره مدیترانه ای مینورکا که اکنون بخشی از خاک اسپانیاست مسلط شدند. سرآشپز مخصوص دوک  برای آماده سازی غذای مخصوص جشن پیروزی به دنبال سس و طعم دهنده ای خاص و محلی می گشت که با سس مایونز آشنا شد. البته در این مورد بحث و گفتگو زیاد است: برخی می گویند سرآشپز خود ابتکارعمل به خرج داد و با تخم مرغ و روغن این سس خوشمزه را به وجود آورد و برخی دیگر هم معتقدند که او طرز تهیه سس مایونز را از اهالی آن شهر یاد گرفته است. دوک از طعم این سس خوشمزه بسیار خوشش آمد و به این ترتیب، سرآشپز مذکور هنگام برگشت به خانه، طرز تهیه سس مایونز را هم با خود به خاک فرانسه وارد کرد.

فواید سس مایونز

  • سس مایونز در حفظ سلامت مو بسیار موثر بوده و می تواند به  تقویت آن کمک کند.  این سس برای درمان مو‌های بی‌طراوت و وز نیز خوب است. برخی افراد برای ابریشمی کردن مو‌ها از سس مایونز به عنوان نرم کننده استفاده می‌کنند. گذاشتن مایونز روی ریشه مو، مو را تقویت کرده و آن را براق می‌کند.
  • یکی دیگر از خواص سس مایونز برای سلامتی این است که می‌تواند به درمان پوست خشک کمک کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد سس مایونز می‌تواند به درمان پوست آفتاب سوخته نیز کمک کند. گذاشتن مایونز روی پوست آفتاب سوخته، آن را التیام می‌بخشد. سس مایونز، سلول‌های مرده پوست را برداشته و ترک پا، لب، آرنج و خشکی پوست را رفع می‌کند.
  • کاهش خطر حمله قلبی: یکی دیگر از خواص مایونز برای بدن، کاهش خطر حمله قلبی است. مواد مغذی موجود در سس مایونز برای کاهش احتمال حمله قلبی و جلوگیری از آن مفیدند. چربی‌های امگا۳ موجود در مایونز می‌توانند خطر حمله قلبی ناگهانی را کاهش دهند. مصرف سس مایونز می‌تواند به کاهش بروز مشکلات قلبی در زنان کمک کند.
  • کمک به جذب مواد مغذی: همه ما می‌دانیم که سس مایونز حاوی چربی است که می‌تواند به جذب مواد مغذی کمک کند. مواد مغذی مانند ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین A در گروه ویتامین‌های محلول در چربی قرار می‌گیرند و با چربی‌های موجود در سس مایونز، ذوب می‌شوند. بنابراین مصرف سس مایونز به جذب مواد مغذی بیشتر در بدن کمک می‌کند.
  • ۰۰/۰۳/۰۳
  • ایران سرای من

رب گوجه فرنگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی